Air traffic energy efficiency differs from place to place: analysis of historical trends by geographical zones using a macro-level methodology - IFPEN - IFP Energies nouvelles Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2011

Air traffic energy efficiency differs from place to place: analysis of historical trends by geographical zones using a macro-level methodology

Benoit Chèze
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1036692
Julien Chevallier
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 837623

Résumé

This article analyses energy efficiency coefficients and their evolution in the air transport sector. The proposed ’macro-level’ methodology allows obtaining energy efficiency coefficients and their growth rates (corresponding to the evolution of energy gains) from 1983 to 2006 for eight distinct geographical regions and at the world level. During the whole period, energy efficiency improvements have been equal to 2.88% per year at the world level, with strong differences between regions. Moreover, our results indicate that domestic air travels are less energy efficient (i.e. more carbon intensive) than international air travels. This result applies in all regions.
La collection "Les cahiers de l'économie" a pour objectif de présenter des travaux réalisés à IFP Energies nouvelles et à IFP School, travaux de recherche ou notes de synthèse en économie, finance et gestion. La forme peut être encore provisoire, afin de susciter des échanges de points de vue sur les sujets abordés. Les opinions émises dans les textes publiés dans cette collection doivent être considérées comme propres à leurs auteurs et ne reflètent pas nécessairement le point de vue d' IFP Energies nouvelles ou d' IFP School. Pour toute information sur le contenu, prière de contacter directement l'auteur. Pour toute information complémentaire, prière de contacter le Centre Économie et Gestion: Tél +33 1 47 52 72 27
Fichier principal
Vignette du fichier
ECO86_CHEZE_GASTINEAU_CHEVALLIER.pdf (419.3 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02474644 , version 1 (09-03-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02474644 , version 1

Citer

Benoit Chèze, Pascal Gastineau, Julien Chevallier. Air traffic energy efficiency differs from place to place: analysis of historical trends by geographical zones using a macro-level methodology: Cahiers de l'Economie, Série Recherche, n° 86. 2011. ⟨hal-02474644⟩
677 Consultations
65 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More